Skrivuppgift

Ni har nu två alternativ:

1. De elever som var i Malmö och såg teateruppsättningen av Tre systrar, kan välja att skriva om detta. Då vill jag att ni skriver ett kort referat av handlingen (med egna ord så klart). Glöm inte att ni också ska ha en tydlig källhänvisning: vilken pjäs har ni sett? vem har skrivit den? när och var spelades den? av vilka spelades den (förslagsvis teatergruppens namn eller scenens namn)? Berätta hur ni upplevde föreställningen. Varför upplevde ni den så (berättarteknik, scenisk gestaltning)? Ge gärna lite konkreta exempel på saker i föreställningen som ni särskilt fastnade för. Försök att beskriva dessa situationer eller rekvisita eller uttryck på ett levande sätt, så att läsaren kan se det framför sig. Visst låter det svårt, men också kul?! Låter det bra, eller vill ni lägga till något? Skriv i så fall gärna en kommentar till detta inlägg!

Mosaic depicting theater masks Roman 2nd century CE

2. De som inte var där eller som inte är sugna på att skriva om teateruppsättningen kan istället fortsätta med texten om mobbning på Internet. Dessa elever kommer senare i vår att skriva en annan uppgift motsvarande den om teateruppsättningen (förslagsvis om någon film ni sett?). Hur den uppgiften kommer att se ut, kommer vi överens om gemensamt. Nu ska ni alltså utgå från ert referat och lägga till en egen del där ni har egna synpunkter på det som ni beskrivit i referatet.Vad beror mobbningen på? Vilka drabbas? Vilka är förövare? Jonjons skriver att både Birro och Pålshammar tror att mobbningen skulle minska drastiskt om man inte hade kunnat vara anonym på Internet. Håller ni med dem? Och kan det faktiskt finnas andra fördelar med att man kan vara anonym på Internet? Vilket är problemet – är det anonymiteten i sig – eller är det mobbningen? Vilket tycker ni är det bästa sättet att komma tillrätta med det? Ni bestämmer själva om ni vill att er text ska vara resonerande eller debatterande: vill ni undersöka ”å ena sidan, å andra sidan” eller vill ni övertyga era läsare om att ni har lösningen på problemet?

När ni blir färdiga eller om ni kör fast i ert skrivande på något vis, så fortsätt plugga avsnittet om antiken till franskklassicismen. Skriv frågor, gärna tillsammans med en eller två kompisar. Förhör varandra eller förhör er själva genom att läsa varandras frågor här på kursbloggen.

Om ni kör fast eller undrar över något, så hör av er!

Lycka till!

Vänliga hälsningar

Charlotta

Trackbacks/Pingbacks

  1. SMES- och TE09 läser Svenska B - Tips kring er text med både referat och egna åsikter

RSS feed for comments on this post

Hoppa till verktygsfältet