Uppgifter

upload pictures to flickrVill du vara säker på att du gjort alla uppgifter som ska finnas i din portfolio (din personliga blogg)? Här får du en checklista som du kan kopiera och klistra in på din blogg. Du kan till exempel göra en särskild ”sida” för detta precis som jag har gjort här. Kryssa för varje gång du är färdig med en uppgift (och länka gärna till din lösning)! Checklistan fylls på efter hand som kursen framskrider.

Ibland kommer jag att be dig att skicka din text till Urkund för granskning. Då ska du skicka ditt arbete i form av en bifogad fil till adressen charlotta.wasteson.og@analys.urkund.se.

1. Skapa användarkonto och en blogg på skolbloggen.se. Bli min vän! 😀
2. Skriv en presentation av dig själv. Publicera den på sidan ”Om” på din blogg.
3. Skriv ett första inlägg på bloggen som handlar om dina förväntningar och behov på kursen.
4. a) Redovisa fördjupningsuppgift under temat ”Språkvetenskap” på din blogg (i form av ett manus och gärna med de bilder ni tänker använda i er redovisning, ni måste inte ha med allas delar om ni inte vill utan ni kan välja att bara ta er egen del i er blogg). b) Redovisa språkvetenskapsavsnittet muntligt för kurskamraterna och ställ frågor till dem (gör dem aktiva).
5. Skriva referat.
6. Test på termer, epoker, viktiga personer, författare och verk: antiken till franskklassicismen.
7. Skriva fördjupande resonemang (resonerande eller debatterande) kring nätmobbning eller en recension av föreställningen Tre systrar. Ge ingående respons till minst en kurskamrat på hans eller hennes text och länka till den kommentaren från din blogg. Bearbeta texten efter den respons du fått från kurskamraten och läraren och sedan publicera texten på blogggen Elever & lärare tipsar & diskuterar. Använd dig av kategorierna ”Netikett” respektive ”Teater” och skriv några egna etiketter på inlägget.
8. Läsa och kommentera debattartiklar och debattinlägg kring Österlengymnasiets framtid. Skriva en kommentar till inlägget om detta där du redovisar vad du gjort och kommit fram till. Visa att du kan plocka ut argument för och emot en tes och träna dig i att delta i samhällsdebatten.
9. Läsa en klassiker och skriva en loggbok kring läsningen av den.

Höstterminen 2011

1. Redovisa en klassiker (den som ni läste i slutet av förra terminen) i form av ett blogginlägg med text, bild och ljud (/film). Målgruppen är en intresserad allmänhet och syftet är att de ska lära sig mer om några av våra mest kända klassiska romaner.

Leave a Comment

Hoppa till verktygsfältet