Veckoplanering HT 2011

Vecka 51

TE09 segrade i innebandyturneringen på Österlengymnasiet, dec 2011SMES09 träffas på måndag nästa vecka kl 8.30 i C023. Då gör vi resten av de muntliga proven. Lycka till!

OBS! Glöm inte att ge mig era pm om ni inte redan gjort det!!!

På tisdagen kör vi lektion som vanligt. På torsdagen är det julavslutning.

En liten julhälsning:

och så bilderna från innebandyturneringen: Vad bra ni kämpade!

Vecka 50

Österlengymnasiet firar luciaTE09:

På tisdagen (13/12) håller TE09 muntliga föredrag efter luciafirandet.

På torsdagen (15/12) kl 8.30 träffas Christian, Mathias, Linus, Sebastian, Jesper, Jonathan och Freddy för att ha det muntliga provet i sal C033.

SMES09:

Håller i luciafirandet på tisdagen och är därför lediga från svenskan.

torsdagen (15/12) träffas de i SMES som vill vara i liten grupp (Sarah, Felicia, Tilde och Emelie, vill någon mer så är ni välkomna) kl 9.50 i sal C023.

På eftermiddagen är det innebandyturnering, så svenskan faller bort. Därför träffas SMES09 istället på måndag nästa vecka kl 8.30 i C023.

Detta blir terminens sista uppgift och den kommer vi att jobba med sista veckan: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/12/06/modernismen-och-1900-talet/

Vecka 49

PathNu är terminen och den här kursen snart slut. Håll er på den smala stigen och sköt era studier, så kommer de sista veckorna att kunna bli såväl lärorika som kul!

På tisdagen ska SMES09 redovisa. Under tiden jobbar Te09 med dikterna och när de är färdiga, så är de lediga.

På torsdagen ska TE09 redovisa. Under tiden jobbar SMES09 med dikterna och när de är färdiga, så är de lediga.

De i TE09 som vill hålla sina redovisningar i liten grupp (Christian, Mathias, Linus och Oskar, vill någon mer hänga på så är han eller hon välkommen!) samlas i sal C023 kl 9.50 torsdagen den 8/12.

(Uppgifterna till diktavsnittet ligger här: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/11/15/viktiga-begrepp/ och http://smeste09.skolbloggen.se/2011/11/15/skriva-dikter-ovning-1/. Jobba tillsammans så att alla har koll på avsnittet. Det är kul och läckert med dikter, eller hur?!)

De som vill redovisa i mindre grupper kommer överens med mig om när, var och hur. Jag hoppas att vi kan ta de flesta som vill vara i smågrupper på torsdagar mellan 9.50 och 10.50. Jag vet att inte alla av er kan då och att vi därför får hitta även andra tider, till exempel i slutet av en lektion. Prata med mig så att vi kan bestämma tillfälle.

Hör av er om ni har några synpunkter eller frågor!

Vecka 48

Denna vecka är niorna på besök. Därför är tisdagens lektion inställd.

Self-confidenceDet är dags för er att utmana er själva! Än så länge är det bara fyra av er som gjort era muntliga prov, så vi har mycket att se fram emot!

I morgon torsdag 1/12 kl 12.40 fortsätter TE09 att redovisa sina muntliga prov (nationella provet). Smes09 har under tiden aktiviteter med nior.

PS. Har ni testat denna?  http://mrdoob.com/projects/chromeexperiments/google_gravity/ Kanske passar den som ny startsida? 😉

Vecka 47

På tisdagen ska vi prata om betoning, tonfall och pauser och så kommer jag att presentera vad ni ska jobba med medan era kurskamrater redovisar sina muntliga uppgifter för det nationella provet. Smes09 kör en muntlig redovisning.

På torsdagen kör vi igång med de muntliga redovisningarna för TE09. Lycka till! Smes09 jobbar samtidigt med följande:  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/11/15/viktiga-begrepp/ och därefter  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/11/15/skriva-dikter-ovning-1/.

Här är grupperna som ni ska jobba i när ni håller på med diktavsnittet:

Smes1: Alma, Milly, Natyra och Leo, Smes2: Linus, Julya, Elida och Nadja, Smes3: Rebecca, Felicia, Michelle och Emelie. Smes4: Linn, Jamila, Camilla, Sarah och Tilde.

Te1: Filippa, Freddy, Fredrik N och Jesper, Te2: Julia, Linus, Mergim och Christian, Te3: Maria W, Andreas, Tammie och Sebastian, Te4: Oskar, Jonathan, Mathias, Maria P

Inbjudan från Skånes Kunskapscentrum för Elever med Dyslexi (är du intresserad av att åka dit så prata med mig eller Margareta Krafft):

Diskussionsföreläsning för gymnasielever med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Tid: den 14 december, kl. 16.00 – 18.00
Plats: Silviasalen, Barn- och ungdomshabiliteringen , Sofiavägen 2 d i Lund
Vi som håller i det är specialpedagog Cecilia Sjöbeck och logoped Susanna Whitling på SKED

Program:

Vecka 46

Några sista tips inför provet:

Ta med er era texthäften till provtillfället på fredag! Vi börjar kl 8.10 och ni har möjlighet att sitta och skriva fram till kl 13.10. Linn, Michelle, Jesper och Christian sitter och skriver i aulan. Oskar, Elida, Felicia, Camilla och Sarah sitter och  skriver hos Margareta. Övriga elever sitter med mig i sal C036. Välkomna!

Läs instruktionerna noga och följ dem! Står det att du ska presentera, beskriva och/eller jämföra så gör det! Står det till exempel att du ska jämföra dina egna erfarenheter med erfarenheter som beskrivs i häftet – så gör det!

Gör fullständiga källhänvisningar (författare/fotograf, titel/rubrik, publicerad var och när?)

Glöm inte stor bokstav på titlar: Välkommen till paradiset i stället för välkommen till paradiset och Aftonbladet i stället för aftonbladet.

Se upp för satsradningar. Satsradningar är när man sätter två fullständiga meningar utan punkt emellan. Ex. Bilden jag har valt finns på sidan 3 i texthäftet, den visar turister på solsemester och är tagen av Jim McKinley. Sätt punkt och stor bokstav: Bilden jag har valt finns på sidan 3 i texthäftet. Den visar turister på solsemester och är tagen av Jim McKinley. (Har
bilden ett namn eller är texten bara en bildtext som beskriver bilden? Det är lite olika för olika bilder.)

Var noga med att skilja på när man ska ha ”de” respektive ”dem” (är du osäker så kan det vara bra att veta att det nästan alltid ska vara ”de”, så mitt tips är chansa på ”de” om du inte vet!) På bloggen kan du få tips (längst ner i inlägget): http://smeste09.skolbloggen.se/2011/10/27/nagra-generella-skrivrad/

Läs kompisarnas texter på Elever & lärare tipsar & diskuterar för att se hur andra elever formulerar
sina tankar kring texterna och bilderna i texthäftet.

Läs de sidor som jag kopierat upp till er (det så kallade kopieringsunderlaget). Här kan ni få fler tips och mer hjälp:

Och sist men inte minst: våga lita på er själva och era egna tankar. Det är när ni bjuder på er själva (och inte bara skriver av/refererar) som era texter får ett verkligt lyft och ni bidrar med något nytt till mänskligheten! 😉 Lycka till!

Vecka 45

Checklista: Har du skrivit övningen http://smeste09.skolbloggen.se/2011/10/20/traning-infor-det-nationella-provet-tisd-2510/ Har du läst och kommenterat kurskamraters texter: ”Du ska samla allt i din personliga blogg (den fungerar som ett slags portfolio). Gå därför även in på din egen blogg och lägg en länk till ditt inlägg (eller publicera hela inlägget även där) och lägg länkar till dina kommentarer (1 st längre och 3 st kortare) på klasskamraternas inlägg (så att du fyller på din ”portfolio”).” Har du läst tipsen på vad man ska tänka på när man skriver det nationella provet och liknande uppgifter: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/10/27/nagra-generella-skrivrad/. Blir du färdig med din pm senast på lektionstid på torsdag?

Veckan 45 skriver ni (på lektionstid och om det behövs hemma) era pm till det muntliga provet. De ska vara färdiga senast på torsdagen när lektionen är slut. Jag vill ha dem i handen så att jag har fullständig överblick över vilka som lämnat in.

Hur en pm kan se ut har ni fått två exempel på i det kopierade material som jag delat ut. Tänk att era pm ska sammanfatta det viktigaste i era muntliga redovisningar. Det är viktigt att ni har tydliga källhänvisningar och att ni berättar vad materialet handlar om/visar och hur det kan kopplas till temat ”inre och yttre resor”. Jämför dem gärna, se samband och/eller olikheter. Jämför gärna med egna erfarenheter/åsikter.

Ni som vill har på torsdagslektionen chansen att samlas med mig för att diskutera bilder och göra lite bildanalyser.

När ni är färdiga med allt vill jag att ni går igenom materialet om retorik och funderar över om ni kan dra nytta av det i era tal och texter:  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/11/08/ar-du-intresserad-av-att-lara-dig-mer-om-retorik/

Här på bloggen har jag publicerat tips som vi på skolan skrivit upp för att hjälpa er som valt att skriva på dator vid provtillfället fredagen den 18/11. Dem kan du hitta här:  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/11/08/att-skriva-det-nationella-provet-i-svenska-pa-dator/.

Vecka 44

Nature in the SkyJag hoppas att ni får ett riktigt skönt lov!

Ni som har följt undervisningen har inga läxor (ni andra hoppas jag jobbar ifatt lite), men fundera gärna över vilket material ni vill använda när ni håller ert muntliga prov om resor. Ni har redan valt ett ur texthäftet (som ni väl kommer att använda även då) men ni ska välja ett till. Tänk på att det gärna får komma från en annan källa än det nationella provets text- och bildhäfte!

Veckan efter lovet skriver ni (på lektionstid och om det behövs hemma) era pm till det muntliga provet. De ska vara färdiga senast på torsdagen när lektionen är slut.

Vecka 43

På tisdagen ska ni öva inför det nationella provet. Uppgiften ligger här (och på er epost):   http://smeste09.skolbloggen.se/2011/10/20/traning-infor-det-nationella-provet-tisd-2510/ Glöm inte att ta med er era text- och bildhäften!

På torsdagen ska vi läsa och kommentera varandras texter och förbereda oss inför det muntliga provet. Passa på att titta tipsen på vad man ska tänka på när man skriver det nationella provet och liknande uppgifter: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/10/27/nagra-generella-skrivrad/ Där står bland annat lite om satsradningar och om skillnaden mellan ”de” och ”dem”. Detta är det många som behöver titta på!

Vecka 42

På tisdagen ska vi tala om den skriftliga delen av det nationella provet. Därefter ska SMES09 hålla sina argumentationer.

På torsdagen ska ni ha gått igenom hela text- och bildhäftet när vi träffas.  Är det någon särskild text/bild ur häftet ni vill diskutera? Här kan du se era fria associationer kring ordet ”resa”:  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/10/20/wordle-over-era-fria-associationer-kring-resa/. Klickar ni på bilderna så kan ni se dem i större format.

Vecka 41

På tisdagen ska vi associera fritt kring resor och göra tankekartor: Vad kommer du spontant att tänka på när du hör orden ”resa” och  ”resor”? Vi pratar också om det nationella provet i svenska b: vilka delar som ingår och hur vi ska förbereda oss.  I år heter häftet Vilken resa! Om människors inre och yttre resor. Därefter ska TE09 hålla argumentationer och SMES09 ska jobba med text- och bildhäftet till det nationella provet och nästa tisdag (v 42) blir det tvärt om.

På torsdagen ska ni läsa i era häften inför nationella provet. Läxa är att ni ska ha läst alla texter till nästa vecka, torsdagen vecka 42.

Vecka 40

Denna vecka ska ni berätta för era klasskamrater vilken tes ni valt och vilka argument ni hittat. Här ligger uppgiften:  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/09/22/argumentera-mera/

På tisdagen redovisar TE09 uppgiften medan SMES09 jobbar med uppgiften.

På torsdagen redovisar SMES09 medan TE09 bearbetar och publicerar sina bokpresentationer på bloggen Elever & lärare tipsar & diskuterar http://cwastes.skolbloggen.se/.

OBS! Glöm inte att ni kan träffa mig 9.50-10.50 i biblioteket för stöd och/eller inspiration. Kanske har du någon fråga kring hur man lägger upp bilder, hur man formaterar sin text, vad jag menar med någon kommentar som du fått på din text, vad jag menar med någon uppgift, ja, vad som helst som har med svenskan att göra. Kom så försöker vi fixa det! 🙂

Här kan du få tips om du har problem med hur du ska göra till exempel när du lägger in bilder eller YouTube-klipp på din blogg:  http://cwastes.skolbloggen.se/category/kom-igang-med-skolbloggen-se/

Vecka 38

Glöm inte att skicka en länk till er text till mig så fort som ni fått kamratrespons på den. Då läser och kommenterar jag också.

Vecka 39

Denna vecka ska vi ägna åt argumentens sköna värld. Ni ska bestämma er för en tes och finna argument för den. Vecka 40 ska ni berätta för era klasskamrater vilken tes ni valt och vilka argument ni hittat. Här ligger uppgiften:  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/09/22/argumentera-mera/

På tisdagen jobbar alla med uppgiften.

På torsdagen jobbar TE09 med uppgiften (och blir färdiga för redovisning tisd v 40) samtidigt som SMES09 berättar om sina bokpresentationer i C016.

OBS! Glöm inte att ni kan träffa mig 9.50-10.50 i biblioteket för stöd och/eller inspiration. Kanske har du någon fråga kring hur man lägger upp bilder, hur man formaterar sin text, vad jag menar med någon kommentar som du fått på din text, vad jag menar med någon uppgift, ja, vad som helst som har med svenskan att göra. Kom så försöker vi fixa det! 🙂

Vecka 38

Glöm inte att skicka en länk till er text till mig så fort som ni fått kamratrespons på den. Då läser och kommenterar jag också.

Glöm inte heller att skicka er bokredovisning till Urkund.

Denna vecka ska vi ha muntliga redovisningar. Ni ska berätta hur ni tänkte när ni lade upp er text, till exempel:

På tisdagen träffar jag TE09 för muntliga redovisningar. Under tiden jobbar SMES09 för att bli färdiga med saker som ska vara färdiga. De som är färdiga med allt är lediga.

På torsdagen träffar jag SMES09 för muntliga redovisningar. Under tiden jobbar TE09 för att bli färdiga med saker som ska vara färdiga. De som är färdiga med allt är lediga.

Vecka 37

På tisdagen har ni ingen undervisning istället är det fortbildning för personalen på skolan.

LÄXA:  När vi träffas på torsdag måste ni vara färdiga med era bokpresentationer! Ni ska också ha skickat dem till Urkund. Hur man gör detta kan ni läsa här:  http://smeste09.skolbloggen.se/skicka-till-urkund/

På torsdagens lektion ska ni läsa och ge ingående respons på 1 bokpresentation. När vi ses kommer vi överens om vem som ska ge respons på vems text. En del av er började med detta förra veckan (v 36) och fortsätter där ni slutade.

Här finns instruktionen för hur ni ska ge responsen. Denna gång tittar vi på både innehåll och form och hjälper till om vi ser några korrekturfel:  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/09/07/att-ge-och-fa-skriftliga-kommentarer/

När ni är färdiga med er responsgivning så skriv ett inlägg på er blogg där ni berättar kort om den text ni läst (till exempel: vem har skrivit den, vilken bok och författare och vilken tid handlade den om) och lägger en länk till er respons.

När ni fått respons på er text, så godkänn kommentaren och skicka en länk till er text till mig, så får ni respons av mig också.

Vecka 36

Det är redan september och nu är det dags att avrunda arbetet med bokpresentationerna.

Här finns två 5-minutersfilmer som kan vara till nytta för dig som inte är helt säker på hur man gör när man letar bilder och sedan lägger upp dem på sin blogg  (där finns också några tips på hur du kan jobba med din presentation):  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/09/01/sa-har-lagger-du-upp-bilder-pa-din-wordpress-blogg/

Är du lite sugen på att pröva på att använda ljud, så är det fasligt lätt och går snabbt. Här kan du få lite tips på hur du kan göra:  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/09/02/nagra-tips-till-dig-som-vill-anvanda-ljud-i-din-bokpresentation/

På tisdagen v 36 får ni jobba fritt. Jag hade tänkt finnas i klassrummet för att hjälpa dem av er som har frågor eller kört fast. Men Clara är sjuk. Sjutton också! Andrew öppnar till er och hjälper er så att ni får tillgång till datorerna. Jag har bokat tre datorvagnar (från C025 och C026). Har ni frågor eller behöver någon form av hjälp, så hör av er via mejlen. Jag är hemma och har koll på om det kommer in något. Skicka mig länkar om ni vill få lite respons på någon del av ert arbete!

LÄXA: När lektionen börjar på torsdagen kl 12.40 ska ni vara färdiga med era presentationer och de ska ligga synliga på er blogg. Ni ska också ha skickat era texter till min epostadress på Urkund. Här kan ni läsa om hur ni gör det:  http://smeste09.skolbloggen.se/skicka-till-urkund/

På torsdagens lektion v 36 (8/9) ska ni läsa och ge ingående respons på 1 bokpresentation. När vi ses kommer vi överens om vem som ska ge respons på vems text. Här kommer instruktionen för hur ni ska ge responsen. Denna gång tittar vi på både innehåll och form och hjälper till om vi ser några korrekturfel:  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/09/07/att-ge-och-fa-skriftliga-kommentarer/

 

På torsdagen v 37 fortsätter vi med att ge respons på varandras texter.

Vecka 35

Denna vecka ska vi ägna oss åt formen för bokpresentationerna: hur ni ska presentera era romaner och bakgrunden till dem (författaren och den tid då de skrevs). Här kommer instruktionen:

Bestäm er för hur ni ska redovisa boktipset på era bloggar. Vilka formuleringar ska ni välja och vilka redovisningsformer? Hur ska ni börja respektive avsluta era presentationer? Hur ska ni hålla ihop den röda tråden och ändå skapa variation? Var kreativa och använd er av flera redovisningsformer.

Alla måste skriva en del av redovisningen och illustrera med någon typ av bild eller film. Jag vill också att ni ska använda er av ljud på något vis (till exempel via ljudfil eller film). Här kommer några förslag:

Här kan du läsa uppgiften i sin helhet (och betygskriterierna för uppgiften): http://smeste09.skolbloggen.se/2011/07/15/dags-att-dela-med-sig/

Här kommer ett litet skämt, men kanske är ni för unga för att förstå det?

Förstår ni inte skämtet kan ni få hjälp här: http://www.youtube.com/watch?v=ietpIiVsxqI

Har ni skrivit på en klassisk skrivmaskin någon gång? Den tekniska utvecklingen har gått snabbt. Själv skrev jag alla mina arbeten på gymnasiet för hand eller på skrivmaskin. Först när jag började läsa vid universitetet använde jag dator och då en liten söt Atari där man fick spara alla sina texter på en diskett eftersom den inte hade något inbyggt lagringsutrymme.

 

Vecka 34

ImageChef.com Tisdagens och torsdagens lektioner använder du till att samla och sålla ut material till bokredovisningen. Nu ska du bestämma dig för vad du ska ta upp när du presenterar boken.

Tänk dig att målgruppen är en bred allmänhet, med tyngdpunkt på gymnasieungdomar och vuxna, och att du ska publicera din presentation i form av ett blogginlägg med text, ljud och bild.

Syftet med din presentation är att dina mottagare ska lära sig mer om en av våra mest kända klassiska romaner.

Vad är intressant och viktigt att veta? (Dra nytta av det som du redan skrivit i dina läsloggar. Läs alltså igenom läsloggarna och plocka ut sådant som du tycker är särskilt bra, viktigt och/eller intressant.)

Här kommer några förslag:

Uppgiften hittar du i sin helhet här (läs under Steg 1: innehåll):  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/07/15/dags-att-dela-med-sig/

Här har jag skrivit lite om upplysningstiden, romantiken och realismen (alltså främst 1700- och 1800-talet): http://cwaste.skolbloggen.se/svenska/litteraturhistoria/. Detta material kan du ha nytta av när du vill sätta in boken i sitt sammanhang.

 

Leave a Comment

Hoppa till verktygsfältet