Veckoplanering VT 2011

Sommaren


Kära elever!

Jag skriver bara en kort hälsning för att önska er ett riktigt skönt sommarlov!

Nästa vecka kommer jag att gå igenom era bloggar igen. Därefter kommer jag att fortsätta att bara läsa det som ni skickar länkar till.

Jag kommer att lägga upp utvärderingen här på kursbloggen, så där kommer ni att kunna läsa en sammanställning så fort jag blir klar. Det tar nog tyvärr lite tid, för det är lite bökigt, när man, såsom jag gör, kör gratisversionen av programmet.

Hör gärna av er även nu i sommar om ni har frågor kring kursen eller uppgifterna eller om ni bara kör fast och behöver lite inspiration! När sommaren är slut ska ni vara färdiga med läsningen och bokloggarna. Då börjar vi direkt med att sammanställa ert material till bokredovisningar.

Vänliga hälsningar
Charlotta

PS. De som vill kan fortsätta med läsningen och bokloggarna under sommaren, men jag förväntar mig att ni ska ha gjort följande när jag sätter mig och går igenom era bloggar från och med måndag nästa vecka, här jag lagt in ett urklippt från sidan med uppgifter på kursbloggen http://smeste09.skolbloggen.se/uppgifter/):

1. Skapa användarkonto och en blogg på skolbloggen.se. Bli min vän! :D
2. Skriv en presentation av dig själv. Publicera den på sidan “Om” på din blogg.
3. Skriv ett första inlägg på bloggen som handlar om dina förväntningar och behov på kursen.
4. a) Redovisa fördjupningsuppgift under temat “Språkvetenskap” på din blogg(i form av ett manus och gärna med de bilder ni tänker använda i er redovisning, ni måste inte ha med allas delar om ni inte vill utan ni kan välja att bara ta er egen del i er blogg). b) Redovisa språkvetenskapsavsnittet muntligt för kurskamraterna och ställ frågor till dem (gör dem aktiva).
5. Skriva referat.
6. Test på termer, epoker, viktiga personer, författare och verk: antiken till franskklassicismen.
7. Skriva fördjupande resonemang (resonerande eller debatterande) kringnätmobbning eller en recension av föreställningen Tre systrar. Ge ingående respons till minst en kurskamrat på hans eller hennes text och länka till den kommentaren från din blogg. Bearbeta texten efter den respons du fått från kurskamraten och läraren och sedan publicera texten på blogggen Elever & lärare tipsar & diskuterar. Använd dig av kategorierna “Netikett” respektive “Teater” och skriv några egna etiketter på inlägget.
8. Läsa och kommentera debattartiklar och debattinlägg kring Österlengymnasiets framtid. Skriva en kommentar till inlägget om detta där du redovisar vad du gjort och kommit fram till. Visa att du kan plocka ut argument för och emot en tes och träna dig i att delta i samhällsdebatten.

Senast under sommarlovet:
9. Läsa klassiker och skriva en loggbok kring läsningen av den. Direkt när sommarlovet är slut och terminen börjar ska ni göra sammanställningar av ert material och göra en slutredovisning i form av ett “Boktips”.


Vecka 22-23:

Dessa två sista veckor läser ni och jobbar med era läsloggar och förberedelserna inför era redovisningar. Vi ska också gör en utvärdering av kursen så här långt. Torsdagslektionerna faller bort, men vi ses på tisdagarna och då vill jag passa på att träffa er igen i små grupper.

Tisd 31/5
Ni fortsätter jobba med era uppgifter och jag finns på plats om ni har frågor.

Tisd 7/6
Fortsätt att jobba med era uppgifter och gör utvärderingen som ligger här på bloggen. Jag vill också passa på att en liten stund träffa er i era smågrupper.

Kl 11.00 Grupp 1: Filippa, Freddy, Andreas, Julia, Linus, Tammie, Maria P och Maria W.

Kl 11.15 Grupp 2: Oskar, Christian, Sebastian, Jonathan, Fredrik, Jesper, Mathias och Mergim.

Kl 11.30 Grupp 3: Alma, Julya, Natyra, Emelie, Elida, Nadja, Rebecca, Tilde och Sarah.

Kl 11.45 Grupp 4: Milly, Leo, Linn, Jamila, Camilla, Felicia, Linus och Michelle.


ImageChef.com Poetry Blender

Vecka 21

Vi läser romanerna och skriver kring dem. Vi träffas också i mindre grupper för att diskutera arbetet kring läsloggarna. Här kommer gruppindelningen:

Grupp 1: Filippa, Freddy, Andreas, Julia, Linus,  Tammie och Maria W.

Grupp 2: Maria P, Oskar, Christian, Sebastian, Jonathan, Fredrik, Jesper, Mathias och Mergim.

Grupp 3: Alma, Julya, Natyra, Emelie, Elida, Nadja, Rebecca och Sarah.

Grupp 4: Milly, Leo, Linn, Jamila, Camilla, Felicia, Linus och Michelle.

***

Tisd 24/5: Först några korta samtal kring betyg med dem som jag inte redan pratat med. Kl 11.15 träffas grupp 1 med mig.

Torsd 26/5: Grupp 2 träffas med mig kl 12.45. Grupp 3 träffas med mig kl 13.10. Grupp 4 träffas med mig kl 13.35.

Jag vill att ni alla ska bli författare på bloggen Elever & lärare tipsar & diskuterar. Där ska ni publicera er recension av Tre systrar alternativt er essä om nätmobbning. Skicka mig den epost-adress ni registrerat här på skolbloggen, så skickar jag er en inbjudan. Denna inbjudan innehåller en länk som ni klickar på. Acceptera inbjudan så fort som möjligt – ”i morgon kan det vara för sent”! De där inbjudningarna är nämligen ”färskvara”.

Vecka 20

Vi fortsätter att jobba med uppgiften http://smeste09.skolbloggen.se/2011/05/05/ljuv-lasning/. Innan sommaren vill jag att alla ska ha läst ut sin bok och skrivit läsloggar om den (innehållet i läsloggarna är valfritt men det ska vara anteckningar som ni kan ha nytta av inför er slutredovisning. Om ni vill ha lite inspiration och/eller strävar efter VG och MVG så kan ni ha stor nytta av de här sidorna om läsloggar: http://cwaste.skolbloggen.se/svenska/litteraturanalys-och-lasloggar/.

En del av er har valt förkortade versioner av klassikerna. Då kommer ni att läsa ut era böcker snabbare och ha mer tid till att jobba med era läsloggar och förberedelserna för era redovisningar. Ni hinner kanske läsa lite om författaren och om den epok då han eller hon verkade. Ta väl vara på den här tiden och be om hjälp om ni känner er osäkra eller kör fast!

En del av er har höga ambitioner vad gäller betyg på kursen. För att kunna få höga betyg krävs att man ska kunna jobba självständigt, vara kreativ och ta egna initiativ. Samtidigt är självklart meningen att ni ska utnyttja mig och varandra som bollplank. Utnyttja det material ni får tips om, diskutera det och ställ frågor på det! Om du tycker att något saknas, så leta gärna efter material som ni kan tipsa oss andra om.

Ni får disponera vecka 20 fritt till att läsa och skriva läsloggar (och bli färdig med andra uppgifter). Veckan därpå (vecka 21) träffas vi i mindre grupper och diskuterar arbetet och era böcker. (När ni inte träffas i grupper, så fortsätter ni med läsningen.)  Ställ gärna frågor redan innan dess: passa på när vi träffas på lektionen, skicka ett meddelande eller mejl eller skriv en fråga här via kommentarsfunktionen på bloggen:  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/05/05/ljuv-lasning/. Ofta är man inte ensam om sina undringar och på så vis kan alla läsa både frågan och svaret.

Vecka 19

Vår skolbibliotekarie Richard visar förslag på klassiker och ni väljer en bok ni ska läsa. Här kan ni läsa uppgiften: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/05/05/ljuv-lasning/. Denna uppgift kommer vi att jobba med resten av terminen.

Vecka 18

Denna vecka ser vi i aulan på film om Molière. Läxan till torsdagen hittar du här:  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/05/03/franskklassicismen-och-moliere/

Och ni som har saker efter er: jobba ifatt innan jag får fnatt!

Vecka 17

Jag har läst och kommenterat på era bloggar. Gå in på din personliga blogg och godkänn de kommentarer som du fått.

Denna vecka har vi följt debatten kring skolans framtid. Ni har läst inlägg i Ystads Allehanda och på Facebook och kommenterat. Uppgiften ligger här: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/04/26/folj-argumentationen-las-och-kommentera/. Vi har talat generellt om argumentation och källkritik: att det alltid är bra att kunna hänvisa till källor och gärna statistik till exempel när man hävdar att något kostar en viss summa, att man kan spara en viss summa pengar, att uträkningar är felaktiga, att elevunderlaget minskar och att minskningen är bestående och så vidare.  Då ökar argumentens tyngd och trovärdighet. Om man inte kan redovisa hur man kommit fram till en uträkning, så tas man inte på lika stort allvar (eller bör man inte tas på lika stort allvar). Ibland använder man argument som ska dölja de underliggande argumenten. Man kanske till exempel säger att man gör en förändring av pedagogiska skäl, när de verkliga skälen är ekonomiska. Man kanske säger att man vill att alla skolor ska vara kvar för att man vill att alla byar ska leva, när man i själva verket mest är rädd för att den egna skolan står närmast i tur för nedläggning?

På torsdagen pratade vi också om Hamlet och såg några korta scener. I inlägget om Shakespeare kan du titta på klippen igen och få några fler tips på filmer och länkar:  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/04/28/shakespeare/.

Vecka 16

Denna vecka har vi påsklov och då ska jag satsa på att hinna ge er respons på era nyaste texter. I detta inlägg står vad vi ska göra efter lovet och här ställer jag även en fråga som du ska besvara (via kommentarsfunktionen):  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/04/13/pasklov-och-sedan/

Vecka 15

På tisdag och på torsdag ska följande göras:

De som inte ännu skrivit provet gör det på tisdagslektionen. Därefter fortsätter ni med uppgifterna. När veckan är slut ska följande vara klart:

1) Du ska ha skrivit färdigt din text om Tre systrar alternativt din text med fördjupade resonemang kring nätmobbing och du ska ha  publicerat din text på din blogg. Detta ska vara färdigt innan lektionen börjar på torsdag.

2) Du ska ha läst minst en klasskamrats text (hinner du så går du igenom två texter) och gett ingående respons på den via kommentarsfunktionen på kurskamratens blogg. Tips på saker som du bör ta upp finns i följande inlägg:  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/03/31/att-ge-och-fa-skriftlig-respons/. Byt texter med varandra, så att alla får respons av någon. Skriv ett kort inlägg på din blogg om vems text eller vilkas texter du läst och länka till din kommentar/dina kommentarer.

3) När du fått respons på din egen text av någon kurskamrat, så ska du bearbeta din text. Här får du också några tips på vad du kan tänka på: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/04/14/tips-kring-er-text-med-bade-referat-och-egna-asikter/. När du är färdig skickar du ett meddelande till mig och då går jag in och läser din bearbetade text och kommentaren på den och så skriver även jag en kommentar.

4) Skriver du om Tre systrar ska du även skicka din text till Urkund (om du inte redan gjort det). Skriver du om nätmobbing, räcker det med att du tidigare skickat in ditt referat på artikeln om ”näthat”.

5) När du är färdig med allt detta, så skicka ett mejl till mig. Då går jag in på din blogg och kommenterar.

Vecka 14

På tisdagen ska vi få lära oss mer om olika dialekter. Milly och Camilla redovisar. Sedan leker vi Jeopardy på kända författare, verk och epoker med mera. Studera häftet som jag delat ut!

På torsdagen har vi ett skriftligt test på häftet. Sedan skriver ni färdigt era texter, antingen om nätmobbning eller om Tre systrar. När texterna är färdiga lägger ni dem på era bloggar. Sedan ska ni läsa och kommentera varandras texter. Ta reda på vilka fler som är färdiga och ”byt texter” för att kunna ge respons! Här är instruktionen för detta:  http://smeste09.skolbloggen.se/2011/03/31/att-ge-och-fa-skriftlig-respons/

Alma och Julya redovisade dessutom om minoritetsspråk och invandrarspråk och ställde några frågor, bl a om ni tycker att teckenspråket borde klassas som ett minoritetsspråk.

Vecka 13

På tisdagen ska ni välja en av följande skrivuppgifter: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/03/24/skrivuppgift/. När ni är färdiga eller om ni på något vis kör fast (kontakta mig i så fall) så fortsätter ni med: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/03/21/litteraturvetenskap-nagra-viktiga-begrepp-verk-och-personer/

På torsdagen fortsätter vi där vi slutat: skriver eller pluggar in lite allmänkunskap kring litteraturavsnittet.

Vecka 12

Denna vecka ska ni som inte redan gjort referatprovet göra det. Ni andra ska läsa på om antiken till och med fransk-klassicismen (häftet som jag delade ut). I samband med att du läser vill jag att du skriver kontrollfrågor (och svar) som du publicerar som kommentarer till detta inlägg: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/03/21/litteraturvetenskap-nagra-viktiga-begrepp-verk-och-personer/. När du har gjort detta så skriv på din blogg och berätta vad du gjort och länka till kommentaren på kursbloggen.

Anledningen till varför jag vill att ni ska lägga in era erbeten på er blogg också är att jag vill att ni ska samla allt ni gör där (i alla fall lite större saker). Er blogg blir på så vis ert sätt att redovisa ert arbete i kursen svenska b. När ni fått tillbaka era referat vill jag att ni bearbetar dem efter mina kommentarer och därefter lägger in även dem på bloggen.

Samtidigt som ni jobbar med språkvetenskapsavsnittet skulle jag vilja ha utvecklingssamtal med er. Fundera därför över om du har frågor eller något särskilt du vill ta upp!

Vecka 11

Förra veckan tittade vi på hur man kan skriva ett referat på texten om Big Brother-staden. Tyvärr (får jag lägga in en sådan värdering?) verkar den ha startat. Läs till exempel här: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1349273/German-Big-Brother-star-Cora-Berger-dies-6th-breast-enlargement-operation.html

Här kan ni läsa ett förslag på hur referatet kan se ut: http://cwaste.skolbloggen.se/svenska/referera/skriva-referat/fler-exempel/ Där kan du också läsa flera exempel på referat som elever skrivit på en text som heter ”Ung yrkesplan”.

Vi pratade också om debattartikeln ”Elitforskning” av Merete Mazzarella, hur man gör en korrekt källhänvisning på den och vad som är det viktigaste i texten. Här hittar du texten igen: http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1404593/Elitforskning-.html

På tisdagen vecka 11 jobbade vi med följande text: http://cwaste.skolbloggen.se/svenska/referera/skriva-referat/ova-referatskrivning-klass-o-sprak/. Vi pratade också om citat, styckemarkering och lite kort om satsradningar. Detta kan du även läsa om här: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/03/14/nagra-skrivrad/

På torsdag vecka 11 ska vi ha prov på referatskrivning. Ni har fått texten i förväg. Läs igenom den hemma och gör understrykningar. Däremot får ni inte skriva ord på pappret. Glöm inte att ta med det till lektionen! (Missar ni tisdagens lektion eller blir av med ert papper, finns texten här: http://cwaste.skolbloggen.se/svenska/referera/skriva-referat/ova-referatskrivning-nathat-bland-unga/). Ni kommer att få skriva referatet på dator och redovisar genom att skicka in era referat till min adress på Urkund. Hur man gör detta hittar ni här: http://smeste09.skolbloggen.se/skicka-till-urkund/.

En del av er har kanske redan börjat sålla ut vad som är viktigt i den text ni ska referera på torsdag? Kanske funderar ni över om till exempel Marcus Birro ska finnas med i ert referat? Mitt svar är följande:

Du får själv bestämma. Du ska plocka ut det som du tycker är allra viktigast i texten. Kanske väljer du då att plocka bort artikelförfattarens referenser eller några av dem och bara sammanfatta budskapet, eller så berättar du budskapet och varifrån artikelförfattaren fått sina fakta. När man skriver referat finns det inte riktigt ”rätt” och ”fel”, utan mer eller mindre lyckade lösningar …. (som om det nu skulle vara någon tröst) … Tips: Fundera över vilka fakta/budskap som du tycker är viktigast och vilka referenser som hör till dem. Kanske bör du nämna dem?
Lycka till!

Vecka 10

Innan vi sätter igång med litteraturvetenskapsavsnittet ska vi repetera referat-tekniken. Här kommer några användbara länkar:

  • Skriva referat
  • Ett exempel
  • Exempel på referatmarkörer
  • Läxa till tisdag är att du ska veta vad som kännetecknar ett referat.

    På tisdagen gick vi igenom hur man kan jobba med en text som man ska referera:

    1. översiktsläs (vad är det för typ av text, var är den publicerad, vad handlar den om i stora drag?)
    2. intensivläs (stryk under det viktigaste, skriv stödord)
    3. hur långt ska referatet vara? Ta hänsyn till detta när du sammanställer det viktigaste (använd dina egna ord).
    4. börja med att skriva en tydlig källhänvisning: berätta vad det är för typ av text, var och när den är publicerad samt vem som skrivit den!
    5. därefter skriver du sammanfattningen. Glöm inte att använda referatmarkörer (som signalerar att du återger vad någon annan skrivit, använd för- och efternamn eller bara efternamn). Om du citerar (gör det bara i undantagsfall när något är synnerligen välformulerat), så citera exakt och använd citattecken!

    På tisdagen lärde vi oss också mer om norska och om språket hos människor och djur.

    Läxa till torsdag är att ha skrivit ett referat på texten om Big Brother-staden.

    Alla grupper har inte ännu redovisat, så vi fortsätter med detta parallellt med referaten. Se alltså till att bli färdiga med era områden – annars får ni som inte är färdiga förbereda och jobba med flera saker samtidigt! Glöm inte heller att ni ska publicera ert material på er blogg!

    Detta har vi kvar:

    Vecka 9

    I tisdags så fick vi en föreläsning med filmexempel, övningar och diskussioner. Denna gången handlade det om: Privat och offentligt språk, skilda språk för olika behov, begränsad kod, etc  (Rebecca, Malin, Elida och Tilde). Ni som inte var här ska istället läsa deras anteckningar på bloggen. Läs inlägget på Rebeccas http://pockykiller.skolbloggen.se/ eller Elidas blogg http://elidas.skolbloggen.se/ (samma text finns på båda bloggarna och de är öppna för dig att läsa) och kommentera det!

    På torsdagen undervisade Julia och Maria oss i könsskillnader i vårt språkbruk. Vi fick också se ett dramatiserat exempel på hur män respektive kvinnor agerar och hur detta påverkar vår utveckling av språket, och så diskuterade vi pronominet ”hen” och gjorde en intressant övning.

    Vecka 8

    Sportlov! Hoppas att ni får det riktigt skönt och att ni håller er friska!

    Vecka 7

    Både tisdagen och torsdagen kör vi redovisningar, så var beredda! Jag är i klassrummet en kvart före vardera lektion om någon grupp vill komma till för att skriva på tavlan eller på annat sätt förbereda för sin lektion. Hör av er om ni har frågor och/eller stöter på problem! Lycka till!

    Nu har jag lagt mina bildspel om språket och om urnordiskan på bloggen Elever och lärare tipsar och diskuterar. På sikt vill jag även att ni ska lägga ut era arbeten där. Vad säger ni om det?

    Är ni intresserade av att läsa mer om språk och om engelskans inflytande på svenskan finns det intressanta inlägg på bloggen som handlar om det. Några av dem har jag skrivit, men många av dem är skrivna av eleverna i NV08. Om ni klickar på den här länken så kommer ni till en sida med inledningen på alla inlägg som handlar om ”Tema Språk” http://cwastes.skolbloggen.se/category/tema-sprak/. Klickar ni sedan på rubrikerna på inläggen så kan ni läsa dem i sin helhet.

    Vecka 6

    På tisdagen 8/2 berättar jag lite om urnordiskan (fram till ca 800 e Kr). Därefter undervisar Emelie och Natyra om nusvenska (från ca 1900 och framåt). Härligt!

    Vill du ha tips på hur man gör PowerPoint (och liknande presentationsmaterial) och vad man ska tänka på när man gör dem, kan du ta en titt på det här inlägget: http://cwaste.skolbloggen.se/redovisning/hur-du-hanterar-powerpoint/

    På torsdagen 10/2 jobbar ni självständigt. Andrew kommer och låser upp salen och ni har tillgång till datorerna. Jag rekommenderar er att jobba i skolan eftersom ni då lätt kan samlas i era grupper, men det är även ok om ni vill jobba hemifrån. Tala i så fall om det i förväg så meddelar jag Andrew.

    När vi träffas nästa vecka ska alla vara färdiga för redovisning och ha publicerat ert material på er blogg. Alla vara beredda att kunna föreläsa, visa text och bild/dramatisering, ställa frågor och göra någon övning. Kör ni fast eller blir osäkra kring något, så hör av er via skolbloggen eller mejl! Jag hjälper så gärna till!

    Vecka 5

    På tisdagen 1/2 håller jag en redovisning om språk och språkens släktskap. Därefter ska ni jobba i era grupper.

    På torsdagen 3/2 kommer jag att kort prata lite allmänt om svenska språkets historia och så kommer ni att få göra några övningar. Kanske redovisar någon mer grupp? Blir det tid över så får ni fortsätta jobba i era grupper.

    Checklista:

    Lycka till!

    Vecka 4

    På tisdagen 25/1 ska vi prata om språkens släktskap.  Vad är viktigt i avsnittet i boken? Vad skulle man kunna komplettera med? Hur skulle man kunna illustrera avsnittet och göra det mer personligt och intressant?

    Ni kommer på tisdagen också att få lite tid till att jobba med era fördjupningsuppgifter. Nu tar vi steg 2: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/01/20/tema-sprakvetenskap-steg-2/

    På torsdagen 27/1 jobbar ni också med era fördjupningsuppgifter. Då ska ni särskilt titta på vilka övningar ni ska göra med era kurskamrater och vilka frågor ni ska ställa till dem.

    Planen är att vecka 5, alltså nästa vecka, ska ni vara färdiga med era förberedelser! Lycka till!

    Vecka 3

    Denna vecka ska ni ha bestämt er för vilka synlighetsinställningar ni vill ha på er blogg. Dessa kan ni ställa in genom att gå in på ”panel” – ”inställningar” – ”skydd”. Vill du lära dig mer om du kan använda bloggen kan du få tips här: http://cwastes.skolbloggen.se/category/kom-igang-med-skolbloggen-se/.

    På tisdagen 18/1 ska ni börja skriva sidan ”Om” och ert första inlägg på bloggen. Mer ingående instruktioner för detta får ni på tisdag när vi träffas. Ni får skriva på uppgifterna på lektionstid. Läxa till torsdag blir att göra dem färdiga. Uppgiften för sidan ”Om” ligger här: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/01/14/presentera-dig-sjalv-pa-sidan-om/. Uppgiften för det första blogginlägget ligger här: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/01/16/forsta-inlagget-dina-forvantningar-och-behov-pa-kursen/

    På tisdagen avslutar vi också indelningen av grupper och fördjupningsområden för avsnittet språkvetenskap. Alla har inte önskat vilka områden de vill jobba med. Det måste ni visserligen inte göra, men jag vill att ni ska komma med önskemål om ni har några. Jag vill att arbetet ska fungera så bra som möjligt och att ni ska känna er nöjda med grupperna. Här kan du se början till en indelning. Ser det ok ut? http://smeste09.skolbloggen.se/2011/01/11/sprakvetenskap/#comment-3

    På torsdagen 20/1 kommer jag att tipsa er om hur ni bör jobba med materialet: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/01/19/tema-sprakvetenskap-steg-1/. Därefter ska ni jobba i era grupper.

    Hör av er om ni har frågor och/eller stöter på problem!

    Vecka 2

    Tisd 11/1: Jag visar kurswebbplatsen och dess funktioner. Läxa till torsdag är att bli medlem på skolbloggen.se och att starta en egen blogg. Uppgiften ligger här: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/01/09/kom-igang-med-skolbloggen-se/

    Glöm inte att låna på biblioteket:
    Handbok i svenska språket av Jansson och Levander!

    Torsd 13/1: Jag visar uppgiften i språkvetenskap och vi diskuterar hur vi ska dela in grupper. Här kan du hitta ämnena som vi ska jobba med: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/01/11/sprakvetenskap/

    Jag kommer också att visa hur du administrerar din blogg, till exempel hur du påverkar synlighetsinställningarna på bloggen och hur du skriver sidor och inlägg.

    Den här första veckan vill jag att du bekantar dig med kursbloggen och din egen blogg. Gå igenom inläggen med tips här på bloggen: http://smeste09.skolbloggen.se/2011/01/13/hur-du-skapar-inlagg-i-bloggen/
    http://smeste09.skolbloggen.se/2011/01/13/andra-installningar-pa-skolbloggen/
    http://smeste09.skolbloggen.se/2011/01/13/andra-utseende-pa-skolbloggen/
    http://smeste09.skolbloggen.se/2011/01/14/lagga-till-anvandare-pa-skolbloggen/

    Ställ frågor om det är något du känner dig osäker över när vi träffas nästa vecka eller skriv ett mail. Du kommer att få lära dig mer om hur bloggarna kan användas allt eftersom kursen framskrider.

    Leave a Comment

    Hoppa till verktygsfältet